Alfa Romeo Twinspark Cup reglement.
Technisch verantwoordelijke is Arie Vreugdenhil, bereikbaar via a-repair@hetnet.nl.
Als er gesproken wordt van origineel of standaard wordt bedoeld de onderdelen die Alfa Romeo levert op het model waar je mee rijdt. Vervangende onderdelen moeten identiek of gelijkwaardig zijn in materiaal, vorm en gewicht. Wijzigingen aan de auto’s zijn niet toegestaan, behalve wanneer dit wordt aangegeven in het reglement. Wanneer er niet staat aangegeven of iets mag worden verwijderd of aangepast, mag dit in principe dus niet.
De toegestane auto’s zijn Alfa Romeo 145, 146, 147, 155, 156, 166, GTV ( type 916 ) voorzien van de
2 ltr. 16 V motoren. JTS motoren zijn niet toegestaan.
De auto’s moeten voldoen aan de specificaties zoals deze auto’s geleverd zijn in Nederland. Als de
auto niet origineel in Nederland geleverd was moet deze omgebouwd worden naar Nederlandse
specificaties met uitzondering van de positie van het stuurwiel.
- Carrosserie.
De carrosserie moet standaard blijven inclusief glas van voor/zij en achterruit, doorlassen is
toegestaan. De zijruiten in de voorportieren moeten van binnenuit geopend kunnen worden.
Alle carrosseriedelen inclusief de carrosserie zelf moeten origineel blijven inclusief de portieren,
motorkap, kofferklep, voor- en achterbumper. Onderdelen lichter maken door middel van materiaal
verwijderen is niet toegestaan.
Er mag een FIA rolkooi gemonteerd worden van bijvoorbeeld OMP/Sparco in plaats van een custom-
made rolkooi. Geen enkel deel van de rolkooi mag door het schutbord naar de motorruimte
gemonteerd worden. Geen enkel deel van de rolkooi mag direct op een bevestigingspunt van de
wielophanging gemonteerd worden. Zorg voor een deugdelijke kooi en let op scherpe delen die
verwondingen kunnen veroorzaken. Het gedeelte van de kooi waar de helm van de bestuurder
tegenaan kan komen moet van bescherming voorzien zijn, zgn kooischuim.
- Interieur.
Interieur mag verwijderd worden. Het dashboard moet origineel blijven incl alle standaard
instrumenten. Het dashboard aanpassen om op een veilige manier een rolkooi te monteren is wel
toegestaan. Standaard stuurhendels moeten gemonteerd en werkend zijn. Kachelunit mag
verwijderd worden. Binnenspiegel moet gemonteerd zijn.
Minimaal het portier aan de bestuurderszijde moet voorzien zijn van bekleding ivm verwonding.
Als er een portierbekleding aanwezig is, bijvoorbeeld van alu of kunststof, moet deze makkelijk te
verwijderen zijn om te controleren of de portieren inwendig niet lichter gemaakt zijn dmv het
verwijderen van metaal. In het geval van een driedeurs model geldt dit ook voor de delen naast de
- achterbankzitting.
Het is alleen toegestaan de originele stoelbevestiging te verwijderen aan de bestuurderszijde, dit om
een veilige positie van de stoel te bereiken. De nieuwe bevestiging van de stoel moet even veel
gewicht hebben als het verwijderde deel. De bestuurdersstoel mag niet direct op de bodem staan.
FIA gehomologeerde gordels en bestuurdersstoel zijn verplicht.
Een sportstuur mag gemonteerd worden. Airbagsysteem moet verwijderd worden.
- Exterieur.
Alle portieren, motorkap, kofferklep moeten geopend en gesloten kunnen worden zoals bij een
originele auto. Bijvoorbeeld, de motorkap moet volledig gesloten zijn. Race-motorkapsluitingen ( zgn
bonnet pins ) mogen gebruikt worden voor de motorkap. Dit is aan te raden om de motorkap snel
van buitenaf open te kunnen maken in geval van een calamiteit.
Twee buitenspiegels zijn verplicht.
Het silhouet van de auto mag niet veranderd worden. Dus bijvoorbeeld brede schermen anders dan
origineel mag niet.
- Motor.
Het motorblok en de cylinderkop moeten origineel 2 ltr. 16 V zijn. Boring 83 mm/slag 91 mm.
De cylinders mogen opgeboord worden om de grootste overmaat zuiger te kunnen monteren. De
zuigers moeten ten alle tijden originele Alfa Romeo zuigers zijn.
Alle riemen en spanners moeten standaard en aanwezig zijn met uitzondering van de balansasriem
en spanner, deze mogen verwijderd worden. De balansassen zelf moeten gemonteerd zijn.
Aircosysteem mag verwijderd worden.
Oliepomp en carter moeten origineel zijn. Motoroliekoeler mag gemonteerd worden..
De nokkenassen moeten standaard zijn evenals de timing. Kleppen, klepveren, klepstoters moeten
origineel zijn en mogen niet aangepast of bewerkt worden.
Het shimmen van de klepveren is niet toegestaan. Alle pakkingen incl de koppakking moeten
origineel zijn.
Nokkenaspoelies moeten origineel zijn en mogen niet aangepast worden. De nokkenasversteller
moet werken.
Er mag geen enkele bewerking en/of materiaal verwijdering gedaan worden aan de volgende
- onderdelen:
Cilinderblok ( met uitzondering van boren/honen om een overmaat zuiger te monteren)
Zuigers
Kleppen met uitzondering van inschuren op de zittingen
Klepveren
Drijfstangen
Krukas
Vliegwiel
Complete koppeling (drukgroep en koppelingsplaat)
Nokkenassen
Klepstoters
De enige materiaalverwijdering toegestaan is het minimaal vlakken van de cilinderkop om een
schoon oppervlak voor de afdichting van de koppakking te verkrijgen en het eventueel frezen van de
klepzittingen in de originele specificaties uit de werkplaatshandleiding van Alfa Romeo.
De maximum compressieverhouding is 10,2 op 1 zonder tolerantie.
Geen enkel motoronderdeel mag gebalanceerd of uitgewogen worden omdat dit materiaal
verwijdering betekend.
De motor moet op de standaard plaats gemonteerd worden met gebruik van originele standaard
motorsteunen.
Het koelsysteem moet origineel zijn inclusief waterpomp en radiateur. De koelventilator achter de
radiateur moet aanwezig zijn en werken. De standaard motoroliekoeler mag verwijderd worden
en/of vervangen door een aftermarket exemplaar.
Alle onderdelen van het brandstofsysteem moeten origineel zijn. Op de type’s met kunststof
inlaatspruitstuk met inlaatlengte verstelling moet deze verstelling aangesloten zijn en werkend zijn.
Het standaard luchtfilterhuis mag vervangen worden door een aftermarket filter. Dit filter moet zich dan onder de motorkap bevinden in de motorruimte. Extra luchttoevoer naar dit filter mag niet. Er mogen geen gaten gemaakt worden in de carrosserie en bumper om extra lucht onder de motorkap
te verkrijgen. Bij het monteren van een aftermarket luchtfilter moet men een zo stil mogelijk systeem fabriceren ivm de strenge geluidseisen op de div circuits.
Het standaard gasklephuis moet gemonteerd zijn.
De volgende onderdelen moeten ongewijzigd, gemonteerd en werkend zijn:
Pingelsensor
Toerental/BDP sensor
Nokkenassensor (achter de uitlaatnokkenaspoelie)
Gaskleppositiesensor
Luchtmassameter
Koelvloeistoftemperatuursensor
Inlaatluchttemperatuursensor
Lambda sonde(s)
- Ontsteking.
Het ontstekingssysteem moet standaard blijven. De motor moet TwinSpark blijven, dwz alle 8
bougies moeten werken. Motormanagement ECU moet standaard blijven. Chip-tuning is toegestaan.
Er mogen geen losse ECU’s (tuning-box) of vrij programmeerbare ECU’s gebruikt worden. De
luchtmassameter moet standaard zijn samen met de standaard slangen.
- Brandstofsysteem.
Het brandstofsysteem moet standaard zijn voor het model waar mee gereden wordt. De
brandstofpomp en drukregelaar moeten standaard zijn en mogen niet gemodificeerd worden. De
standaard brandstoftank moet gebruikt worden en op de originele plaats gemonteerd zijn. Het
brandstofdamp-afzuigsysteem mag verwijderd worden. De gebruikte brandstof moet vrij aan de
tankstations te koop zijn. Racebrandstoffen zijn verboden evenals toevoegingen. Brandstofleidingen
mogen door het interieur lopen mits van goede kwaliteit (zgn race-brandstofslang en koppelingen).
In deze leidingen mogen dan geen andere koppelingen aanwezig zijn anders dan de zgn bulkhead-
koppelingen. De veiligheidsschakelaar (zgn schokschakelaar) moet verwijderd worden.
- Uitlaat.
Een standaard 2 ltr. Alfa Romeo uitlaatspruitstuk moet gemonteerd zijn. Zowel fase 1/2/3
uitlaatspruitstukken mogen gebruikt worden. De uitlaat na het uitlaatspruitstuk is vrij. Houd er
rekening mee dat voor sommige raceklassen een katalysator verplicht is. De eindpijp van de uitlaat
moet zich op de originele plaats bevinden voor het model waar mee gereden wordt. Bij het zelf
maken van een uitlaatsysteem moet men een zo stil mogelijke uitlaat fabriceren ivm de strenge
geluidseisen op de div circuits.
- Wielophanging.
De wielophanging moet standaard zijn met uitzondering van de volgende onderdelen:
De veren zijn vrij op voorwaarde dat het aantal en de buitendiameter hetzelfde zijn als origineel.
Bovendien moeten ze op dezelfde plaats als origineel gemonteerd zijn. De veerschotels moeten
standaard zijn en niet verstelbaar. Er mag een hulpmiddel gemonteerd worden om te voorkomen dat
de veer bij het vrij opkrikken uit de veerschotels kan vallen. Dit hulpmiddel mag bij een auto op
rijhoogte geen spanning op de veren uitoefenen.
Schokdempers mogen vervangen worden door een stalen vervangingsdemper. De schokdempers
mogen geen externe reservoirs hebben. De schokdempers mogen maximaal een (1) verstelmogelijkheid hebben. Schokdempers mogen ingekort en ge-revalved worden voor racegebruik.
Schokdempers moeten op de originele bevestigingspunten gemonteerd worden zonder modificaties.
Onder schokdemper wordt verstaan het complete deel dat de wielophanging met de carrosserie
verbind. Bij Mc Phearson veerpoten is dat dus de complete veerpoot. Coil-over schokdempers met verstelbare veerschotels zijn verboden.
Veerpootbruggen of andere verstevigingen die later aangebracht zijn, en dus niet origineel zijn, zijn verboden.
Alle wielophangingdelen inclusief draagarmen, reactiearmen, subframes, draag-en reactiearmbevestigingspunten, bovenste en onderste veerschotels moeten standaard en ongemodificeerd zijn. Alle bussen en kogels moeten originele Alfa Romeo onderdelen zijn. Geen enkel rubber mag vervangen worden door polyuretaan, nylon oid. Het gebruik van vul- en/of opsluitringen is niet toegestaan.
Camber mag maximaal 3 graden negatief zijn zonder tolerantie. Sporing is vrij.
Alle standaard bevestigingspunten voor de ophangingdelen mogen niet gewijzigd worden evenals de positie ervan.
Stabilisatorstangen moeten origineel, volledig gemonteerd, en werkend zijn. Verbindingsstangen van de stabilisatorstangen moeten origineel zijn evenals de rubber delen. Er mogen geen veranderingen toegepast worden die de werking van de stabilisatorstangen beïnvloed.
Uniball’s of stangkoppen mogen nergens gebruikt worden in de wielophanging anders dan origineel op het type waar mee gereden wordt.
Bij twee lege banden aan een (1) zijde van de auto mag geen enkel deel van de auto de grond raken.
Wielbasis moet origineel zijn.
Spoorbreedte is vrij mits de wielen binnen de carrosserie vallen.
Velgen mogen maximaal 7 inch breed zijn. Diameter 15 inch.
Verplichte banden: Toyo R 888 in de maat 195/50-15. De minimum profieldiepte is 1,6 mm voor de start van een race. De banden mogen niet opgesneden worden, ook het profiel mag niet veranderd worden. Chemisch behandelen van de banden is verboden. Banden mogen niet voorverwarmd worden op welke manier dan ook.
- Transmissie.
De transmissie, versnellingsbak, eindoverbrenging moeten origineel 2 ltr. zijn voor het model waar mee gereden wordt. De overbrenging van versnellingspook naar de versnellingsbak moet origineel zijn.
- Koppeling.
De koppeling moet origineel Alfa Romeo zijn ( of een vervangingsmerk ) voor het type waar mee gereden wordt. Sintermateriaal, versterkte drukgroep en/of koppelingsplaat is verboden. De bediening van de koppeling mag niet veranderd worden, dus de originele hoofd-en hulpkoppelingscylinder moeten gebruikt worden.
Platensper en Q2 diff mag niet gebruikt worden. Het differentieel dient dus het standaard open type te zijn. Een werkende achteruit versnelling moet aanwezig zijn. Selespeed versnellingsbak mag gebruikt worden mits geleverd op het type waar mee gereden wordt.
- Electro.
De verlichting moet standaard blijven en werkend zijn. Achterlichten, remlichten en voor en achter richtingaanwijzers moeten allemaal werken.
De bedieningshendels aan de stuurkolom moeten aanwezig en werkend zijn.
De accu moet op de originele plaats gemonteerd zijn. De standaard accu mag vervangen worden door een kleiner exemplaar of een gesealde race-accu.
De dynamo moet origineel en werkend zijn.
Het stuurslot moet verwijderd worden. De contactsleutel met transponder op de antenne van het startblokkeersysteem bevestigen.
Er moet een hoofdstroomschakelaar gemonteerd zijn die, als deze uitgeschakeld wordt, de motor af laat slaan en het complete elektrisch systeem spanningvrij maakt. Er moet een mogelijkheid (trek-
kabel) zijn om dit buiten de auto te kunnen doen zonder dat er een portier of raam geopend wordt.
Bij deze kabel moet een sticker met het verplichte symbool aanwezig zijn.
De enige niet originele elektronica die gebruikt mag worden is een datalog en/of rondetijd meetsysteem. Deze meetapparatuur moet via de normale verkoopkanalen te koop zijn. Deze apparatuur mag alleen data van de motor en rondetijden ontvangen/weergeven en opslaan.
De originele aansluitingen voor het aansluiten van diagnoseapparatuur zoals een Examiner of soortgelijk apparaat moet aanwezig blijven dus de EOBD aansluiting of de div twee-polige stekkers bij de oudere modellen. Deze aansluiting zal gebruikt worden door de cup-organisatie om de auto’s uit te lezen.
- Remmen.
Remschijven/remklauwen en hoofdremcilinder moeten origineel zijn. Sportremschijven zijn toegestaan mits deze dezelfde afmetingen hebben als de originele remschijven. Remblokken zijn vrij mits deze in een niet gemodificeerde originele remklauw passen. Remslangen mogen vervangen worden door rvs/teflon slangen. Remvloeistof is vrij. Het standaard ABS systeem moet gemonteerd zijn en werkend zijn. Er mag geen mogelijkheid aanwezig zijn om het ABS systeem uit te kunnen schakelen. Een remdrukverdeler mag gemonteerd worden, deze mag echter niet door de rijder in de normale zitpositie te verstellen zijn. Extra koellucht toevoeren naar de remmen mag als de originele openingen in de voorbumper gebruikt worden, bijvoorbeeld de gaten die ontstaan na verwijderen van de mistlampen aan de voorzijde. Handremsysteem moet aanwezig en werkend zijn.
- Stuurinrichting.
De stuurinrichting (stuurkolom, stuurhuis, spoorstangen) mag niet veranderd worden, alle delen moeten origineel zijn met uitzondering van het stuurwiel. Het vervormen (buigen) van spoorstangen is verboden. De overbrengingsverhouding moet standaard zijn voor het model waar mee gereden wordt. De stuurbekrachtiging moet werkend zijn. De stuuroliekoeler mag verwijderd worden of vervangen door een aftermarket oliekoeler.
- Gewichten.
Het minimum gewicht inclusief rijder met de juiste uitrusting aan (helm, racekleding, HANS systeem) is voor de 147/155/156/166/GTV 1180 kg. Voor de 145/146 geldt een minimum gewicht van 1160 kg.
Dit minimum gewicht geldt na een training en/of race. Dit zal gecontroleerd worden door de cup-organisatie.
- Veiligheid.
De bestuurdersstoel/gordels en blusser dienen FIA goedgekeurd te zijn.
Deelnemers moeten bereid zijn om onderdelen ter plaatse te demonteren om deze te laten controleren door de cup-organisatie. Te denken valt aan het kleppendeksel om de nokkenastiming te controleren. De rijder dient zelf reservematerialen bij zich te hebben zoals bv pakkingen die kapot kunnen gaan bij een controle.
De cup-organisatie behoud zich het recht voor om veranderingen in het technisch reglement door te voeren. De deelnemers zullen hiervan tijdig bericht krijgen.